Cadmatic szeminárium

Integrált tervezés – vitaindító

2015 Október 29-én tartandó Cadmatic szeminárium témája az integrált tervezés. A rendezvény célja, hogy mérnöki munka során előforduló integrációkat, kommunikációs tartalmakat/csatornákat összegezze, majd a megoldásokat ismertesse illetve a kockázatokra felhívja a figyelmet. 

Számos területen elforduló tevékenység a tervezés, de jelen rendezvényükön és bejegyzésünkben szűkítjük a területet, a mérnöki munkára, azon belül is az ipari létesítmény fejlesztésre koncentrálunk.

Integráció fajtái

Az ipari létesítmény megvalósítása egy összetett szervezeti hálózatot feltételez, amelynek origója a megrendelő és az őt képviselő beruházó. Ehhez kapcsolódik a fővállalkozó és alvállalkozói, a vezető tervező és partnerei, illetve a hatóságok. A szervezeti hálóban vannak alá- és fölérendeltségi viszonyok, illetve mellérendeltségi viszonyok. Az integráció vizsgálata során nem vizsgáljuk külön azon sejteket, ahol van hierarchikus viszony, de technológia értelemben egy platformon dolgoznak. Nem vizsgálandó külön a fővállalkozó technológia tervező részlege, de már külön vizsgálandó a projekt menedzsment, külön a beszerzés, nem is beszélve külső alvállalkozóról, vagy a hatóságról. Ezek alapján megkülönböztetünk:

  • Vertikális integrációt
  • Horizontális integrációt

Speciális esetünkben érdemes további 2 területre bontani, főleg a horizontális kommunikációnál:

  • Szakmai integráció, jelen esetünkben a mérnökök közötti integráció és kommunikáció.
  • Egyéb társ területekkel történő integráció, mint például a beszerzésnek nyújtandó információ.

Rögtön adódik a kérdés, hova sorolandó a hatóságok felé történő kommunikáció . Mivel ezt egy törvény írja elő, illetve a kapcsolat túl oldalán levő hatósági személy nem elsősorban mérnök, hanem jogszabály végrehajtó (kvázi jogász), ezért én inkább az utóbbiba sorolom, de persze nem fekete-fehér a kérdésre adandó válasz.

Vertikális integráció tartalma

Vertikális integráció legfontosabb ismérve, hogy valaki valamit megrendel, másik az a valamit leszállítja, biztosítja. Ezért tartalmát  a megrendelő határozza meg, ezzel a minőségét is. Ha valaki DWG rajzot fog kérni, az nem lehet jobb, mint egy DWG fájl ismérve, hiába keletkezett a vállalkozónál ennél jobb minőségi információ.

Vertikális kommunikáció másik fő jellemezője, hogy felfelé szűkül az információ, mindig az adott szinten levő adathalmaz csak kis része áramlik fel.

Csak közös kompetenciájú információ áramoljon

 

Harmadik jellemző, a különböző kompetencia. Nem várható el, hogy megrendelő oldalán mindenre kiterjedő tudás legyen, hiszen, akkor ő csinálná meg az adott feladatot. Fordítva is igaz, a vállalkozó nem ismerheti azokat a szempontokat, ami a megrendelő döntéseit befolyásolja. Ez azért fontos, mert a kommunikáció tartalmának  a 2 kompetencia metszetében kell lennie, mert különben valaki- valamit nem ért.

 

 

Fentiek mindegyike megjelenik az ipari létesítmény megvalósítása során és jelentős problémákat szokott okozni, ezzel idő és pénz veszteséget. Ha ezeket megpróbáljuk integrált platformra tenni, akkor ez jelentősen csökkenthet, de természetesen csak olyan integráció jó, amely figyelembe veszi a fentieket.

Horizontális szakmai integráció

A korábbiaknak megfelelően horizontális szakmai integrációt szűkebben értelmezzük, itt mi most csak a különböző társtervezők egymás közötti kommunikációját vizsgáljuk.  És nem elsősorban arra gondolunk, hogy “tudsz-e DWG fájtl küldeni?”  szintű integrációra. Az csak annyira van előre, mintha Bécsbe utazva elértük volna Kelenföldet.

  • Fontos szempont, hogy dolgozunk együtt azzal alvállalkozóval, leányvállalattal, amellyel ugyanazt a szakmai területet oldjuk meg, de ő dolgozik A blokkon, másik csapat B blokkon. Itt általában egyszerűbb a megoldás, hiszen sokszor azonos rendszerrel dolgoznak, de adatcsere már problémás.
  • Kissé összetettebb a különböző szakmai területek együtt dolgozása, hiszen sok fajta rendszert szoktak használni. Hogy integrálom a légtechnikai adatokat és rajzot a csövezéssel? Akarom-e egyáltalán integrálni?
  • Van-e olyan formátum, platform, ahol ez az adatcsere közel 100%-osan megvalósul? És mi a 100%?

Ez csak néhány gondolat, amire keressük a megoldást és meg szeretnénk mutatni, hogy mi megy már, mi az ami jövőben lehetséges.

Horizontális egyéb integráció

Az össz beruházás szempontjából talán a legizgalmasabb téma, de sajnos nincs idő vele foglalkozni, illetve elvenné a figyelmet a fő témáinkról. Néhány gondolatot csak a bejegyzéshez:

  • Hogy adunk megrendelés listát a beszerzésnek, ha valami változott, azt miként menedzseljük?
  • Hogy biztosítunk adatot a vállalkozásnak, vagy projekt menedzsmentnek?
  • Hogy biztosítunk információt, tervet az építés szakmai alvállalkozónak?

Akkor hol is tartunk?

Hát nehezen tudnánk megfelelő választ adni, ezért inkább felmérjük. Kérem töltsék ki alábbi kérdőívünket, az eredményt a kitöltőkkel és a rendezvényen részvevőkkel megosztjuk.

Kérdőívre ugrás

Természetesen a 2015 október 29-én azért próbálkozunk a válasz adással.

További bejegyzések a témában:

2 thoughts on “Integrált tervezés – vitaindító

Comments are closed.