Egészségügyi létesítmények üzemeltetése

Alábbi bejegyzés az I. Egészségügyi létesítménygazdálkodási konferencián, a szerző által elhangzott hasonló című előadás összefoglalása.

Kórházak üzemeltetés költsége Magyarországon

Mivel nem állnak rendelkezésre adatok, hogy teljes üzemeltetés (IT és catering nélkül, de energia, mosatás, takarítás és őrzést beleértve) költsége mennyi, ezért a korábbi a Budapesti Egészségügyi Modell (BEM)-nél kapott adatok alapján meghatároztuk az üzemeltetés arányát a a teljes költségre vonatkozóan. Ez az arány 19%, amelyet megerősített a konferencia következő előadásán elhangzott 20%-os érték.

Az utolsó ismert adat a magyarországi  kórházak működési költségére 2013 évre vonatkozó 407 milliárd forintos adat volt, ebből kiszámolható, hogy a 70-80 milliárd Ft közé tehető a kórházak éves üzemeltetési költsége. Feltételen tiszteletet parancsol az összeg, hiszen ilyen nagyságrendű üzemeltető cég nincs is Magyarországon.

Legolcsóbb, amit nem kell üzemeltetni

Az előadás első szakasz a BEM projektben feltárt anomáliákat vette górcső alá. Az üzemeltetést legjobban az ingatlan portfólió állapota befolyásolja, hiszen ha valami nincs, azt nem kell üzemeltetni.

korhaz-uzemeltetes_1433257045308_block_2

 

Fontosabb megállapítások:

  • Túl sok telephely volt (2009-ben 92), elméletileg 7-8 telephellyel megoldható lenne a fővárosi feladatok ellátása, de a kiindulási körülmények miatt 18 telephely megtartása javasolt. Pár azóta megszűnt, de lényeges változás nincs a portfólióban, ami jelentős plusz erőforrást igényel jelenleg is. A probléma megoldása nem csak szakmai kérdés, hiszen napjainkban is a közbeszéd tárgya a kórház bezárások.
  • Az épületek összetétele nagyon torzult, 63% volt az un. kiszolgáló terület, az optimális 33% helyett. A sok (feleslegesnek tűnő) kiszolgáló területnek több oka van, említésre méltó az a későbbi előadásban elhangzó érv, hogy erre nem lehet pályázni új építésnél, így csak saját forrásból lehetne elbontani. Az orvosi terület és hotel rész minimálisan kevesebb volt szükségesnél, és sok elemében nem felelt meg az EU-s ajánlásoknak.

Legolcsóbb energia, amit nem használunk el

korhaz-uzemeltetes_1433257045308_block_3

Korábbi számítási elvek alapján az energia kb. 20 milliárdos költség. Az előadás érintette azokat a terülteket, ahol energiát lehet megtakarítani.

  • Az épület fizikai paraméterek változtatásán, így utólagos szigetelés, nyílászárók cseréje
  • Épületgépészeti fejlesztéseken, így modern fűtési és hűtési rendszerek bevezetése
  • Megfelelő üzemeltetés, így gépészet szabályozásán és felügyeletén, okos használaton (lekapcsolni a villanyt)
  • Beszerzésen

Általános esetben kb. 50%-ot lehet megspórolni, ennél nagyobb nem elvárható, illetve soha meg nem térülő beruházással érhető csak el. Az első 2 pont okos beruházást igényel, utóbbi kettő megfelelő emberi hozzáállást.

Fejlesztési stratégia

korhaz-uzemeltetes_1433257045308_block_4

A projektben kimutatható volt, hogy elégséges pénzt költenek felújításra, de ennek felhasználása nem megfelelő, ezért van olyan kórház, amelynek felújítás szükséglete meghaladta egy új azonos ágyszámú kórház megépítését.  Most fellángoló vitákban, érdemes lenne számokat segítségül hívni.

Olcsó vagy drága?

korhaz-uzemeltetes_1433257045308_block_5

Bal oldali ábra mutatja a BEM projekt 1 m2-re jutó legdrágább és legolcsóbb üzemeltetési díjat.  A harmadik oszlopban van a most zajló LEO Benchmarking projektben képzett hasonló adat. Látható, hogy a nagy országos átlag kicsivel felette van a legalacsonyabb kórházi költségnél.

Megállapítható, hogy az ár ha nem is jó, de nem tragikus. Probléma az érte kapott szolgálatatás tartalmával van. A bal alsó sarokban található 3 tengelyű értékelési szempont mutatja, hogy mikor tekinthető egy üzemeltetés hosszútávon jónak.

  • Ha a tevékenység ára megfelelő ,
  • Ha megfelelő időben elvégzett munka és
  • Ha az üzemeltetés tárgyát képző épület, vagy munkahely értéke megőrződik

Az utóbbi szempontnak nem felelnek meg az egészségügyi létesítmények üzemeltetése, így hiába az alacsony ár, az alacsony bérek, így a kapott szolgáltatásért drága az üzemeltetés. Szakma meglátása szerint a mostani 3 minimálbéres alkalmazott helyett fel kell venni egyet dupla fizetésért, és ő egyedül megfelelő szervezeti keretek  között megoldja a feladatokat.

Optimális üzemeltetés kulcs területei

Optimális üzemeltetés létrehozása a korábbiakban elhangzottak szerint a következőket kell jelentenie (lásd előző ábra jobb felső része):

  1. Azonnali intézkedésekkel az anomáliák felszámolása
  2. Stratégia kitalálása, elfogadtatása, szükséges adatgyűjtés meghatározása
  3. Adatok gyűjtése az átalakításhoz és későbbi üzemeltetéshez (ha kell a stratégia felülvizsgálata)
  4. A folyamatok és a szervezeti felállás újraszervezése
  5. Kontroll pontok kialakítása, az eredmények mérése, a folyamatok optimalizálása

Fenti folyamatban 4 területről kell külön is beszélni.

korhaz-uzemeltetes_1433257045308_block_6

Adatok

Adatok nélkül nem lehet dönteni, de fontos, hogy nem csak költség adatok szükségesek, hanem további olyanok is, amik feltárják, hogy mi olcsó vagy drága, mi jó vagy rossz. Így:

  • Normatív adatok, elsősorban területi adatok megfelelő paraméterekkel
  • Minőségi adatok
  • Összehasonlító adatok (erre lehetőség lesz ősztől LEO Benchmark projektben)

És ezeket az adatokat tárolni és gondozni kell, de erről egy kicsit később.

Kiszervezés

A kiszervezést (outsourcing) sokan az egyetlen megoldásnak, sokan a korrupció melegágyának tekintik. Pedig a kiszervezés sokszor nagyon hasznos, de számos feltétele van a jó bevezetésnek. A legfontosabb buktatók:

  • Ha nem tudjuk mit akarunk kapni a külső szervezettől, csak általános igényekkel és célokkal rendelkezünk.
  • Ha nem rendelkezünk egy megfelelő SLA-val (később további részletek)
  • Ha nem tudjuk kontrollálni a munkát, vagy azért mert nincs erőforrásunk, vagy azért mert nincs mérőrendszerünk.

Általában elmondható, annak kell kiszervezni, aki maga is tudja csinálni, de egy külső szervezettől olyan plusz tudást, szolgáltatást várhat el, amit saját szervezetében ugyanazért a pénzért nem kaphat meg.

Folyamatok

Előzőekben elhangzott egy csúnya rövidítés, SLA (Service Level Agreement). Ezt általában szolgáltatás színvonal jegyzéknek szoktuk fordítani, de fontosabb a tartalma. Ami a legfontosabb, a műszaki melléklet/specifikáció nem azonos az SLA-val, több okból. Egy SLA-nak tartalmaznia kell:

  • Tevékenység szakszerű leírását (eddig azonos)
  • Egyes  tevékenységek milyen  ingatlanra, berendezésre, személyre vonatkoznak
  • Jogszabályi, szabvány és cégpolitikai feltételek, beleértve  munkavégző személlyel szembeni elvárásokat
  • Tevékenység különböző szintjeit (ha napi takarításra van pénzem, ekkor ezt kell tenni; ha heti két takarításra van pénz, akkor ezt és ezt kell tenni).
  • Tevékenységgel kapcsolatos kommunikáció, kapcsolattartás.
  • Tevékenység dokumentációs rendjét.
  • Tevékenységek mérésének módszertanát és pontos számítás módját.
  • Tevékenység árazást a mérési eredmények figyelembevételével.

Természetesen számos előlap, és mellékelt is tartozik hozzá, de fontos, hogy  minden körülmény esetében eligazítsa a felhasználót.

Portfólió

Korábbi diák már megmutatták, hogy a kórházak portfóliója nem optimális üzemeltetés szempontból (sem). Változtatni kell:

  • A belső arányokon, csökkenteni a kiszolgáló területet
  • Csökkenteni a telephelyek számát
  • Irodák rugalmas munkahely gazdálkodás szerűen kell a területekkel gazdálkodni
  • Beruházásoknál a fentiek figyelembevételével kell a döntéseket meghozni

+1 CAFM

Minden említett területet nehéz lenne papíron elvégezni, igényli egy megfelelő CAFM (Computer Aided Facility Management) rendszert. Fontosabb ismérvei:

  • Megtalálhatók benne az össze normatív adat, így területi adatok, berendezés alapadatok, érdekelt szervezeti adatok.
  • Dokumentumok, rajzok elérhetők a felhasználók számára
  • Rögzíthető benne az összes folyamat, és azok minden fázisban támogatják a tevékenységet, pl. munkalappal
  • Támogatja az energia racionalizálást
  • Támogatja a beruházás folyamatát
  • Adatokat, riportokat biztosít az érdekelteknek
  • SLA-t leképezi a napi gyakorlatba, támogatja a munkavégzést, kontrollját és elszámolását.

Mivel sok telephelyen kell egyszerre dolgozni, központi kontrollal, így csak web-es megoldás ajánlott, mobil alkalmazásokkal.

Nettare CAFM rendszer, képernyőkép

Cégünk ezért képvisel egy olyan olasz fejlesztésű szoftver, amelyet több  kórházban használnak és megfelel a fenti igényeknek. Nettare

Akkor, hogy is csináljuk?

Ésszel – Létezik ma már Magyarországon az a tudás, amely lehetővé teszi egy MŰKÖDŐ, GAZDASÁGOS és ÁTLÁTHATÓ üzemeltetés kialakítását. Készen áll a szakma, benne szakmai szervezetei (LEO, HUFMA), hogy tudásokkal, információikkal az egészségügyi szakma rendelkezésére álljon.

Határozzunk meg értelmes célokat, mint:

  • Kiszolgáló területek 63%-ról 40%-ra való csökkentése 2020-ra
  • Rendelkezésre állás növelése, kieső idők felezése
  • Beteg elégedettség növelése
  • Energia felhasználás csökkentése

korhaz-uzemeltetes_1433257045308_block_10

Az üzemeltetés akkor sikeres, ha nem beszélnek róla. Érjük el, hogy 2220-ra a betegek, orvosok, ápolók nem beszélnek rólunk.

Fentiekkel kapcsolatos szolgáltatásra a www.facilityservice.hu oldalon találnak információt.