BEXEL MANAGER – 3D BIM tervezési projekt 1.rész

Korábbi cikkünkben bemutatásra került a BEXEL MANAGER program, ami lendületes, újító erővel érkezett meg a hazai építőipar digitalizációját támogató közönséghez. A K-Ép Stúdió által forgalmazott szoftverrel már általánosságban megismerkedhettünk, itt az ideje részleteiben is megismerni az új szoftver kínálta lehetőségeket, melyek megkönnyítik a mindennapjainkat a tervezéstől a kivitelezésen át, egészen az épületüzemeltetési feladatokig. 

 

IFC VIEWER VAGY TÖBB ? 

A 3D-s kép felett látható a menüsor.

A betöltött BIM modellünket egy modern felületen tudjuk különböző beállítások segítségével, sokféle nézőpontból, és grafikával ellátva vizuálisan vizsgálni. A program két fő nézete a 3D perspektivikus nézőpont, valamint a 2D/3D ortográf nézet, amely az axonometrikus nézőpontokban mutatja a modellünket.

De a két alapnézeten kívül rendelkezésre állnak még az említett grafikai sokszínűséggel operáló speciális nézetek. Köztük az Ütemezés megjelenítő (Schedule View), a 3D színes kódolású (3D Colored View) és az Ortográfiai színes, kódolt nézet (Orthographic Colored View).

 

 

KIVÁLASZTHATÓ ELEMEK 

A legördülő menüpont.
A legördülő menüpont.

Nézzünk pár modell manipulációs lehetőséget. Első körben a különböző épületelemek színekkel való kiemelését. A program lehetőséget kínál számunka, hogy a 3D modellen kiválasztott elemeket színekkel kiemelhessük. Ehhez a legördülő menüből a szín megváltoztatása (change color) menüpontot kell választanunk.

A felugró menüben a színpaletta segítségével választhatunk sokféle előre beállított árnyalatból. Ha eldöntöttük milyen színben jelenjen meg az általunk kiválasztott épületelem, akkor csak elfogadjuk, és az eredmény azonnal láthatóvá válik.

 

TEXTÚRÁK

A modell szemmagasságból.
A modell szemmagasságból.

 

Persze a színeken kívül számos textúrával is elláthatjuk a modellen kiválasztott elemeinket, hasonlóképpen egy látványtervező programhoz. Ugyan a BEXEL keretin belül nem ez a fő cél, de a készített animációkat látványosabbá tehetjük a segítségével.

Az épületet nem csak kívülről nézhetjük a program segítségével. A program a CAD programokhoz hasonlóan beépített sétáló funkcióval rendelkezik (Walk Mode). Segítségével bejárhatjuk az épületet, és szemmagasságból szemlélhetjük az esetleges problémákat, lehetőségeket.

 

 

 

ANIMÁCIÓS JELENETEK

Azonban az egyik leglátványosabb lehetőség a BEXEL-ben, hogy a prezentációnkhoz animációkat készíthetünk a modellünkről. Ehhez nem szükséges mást tennünk, mint az animáció menüpontot kiválasztani a jelenetek és animációk menüpontot (Scene and Animations). Ugyan a programban van beépített animációs lehetőség, de készíthetünk egyedi nézőpontok és beállítások segítségével, saját magunk is látványos videókat. Beállíthatjuk a kamera pozíciókat, a látótávolságokat és a kulcskereteket. Különböző nézőpontokból ugrálhatunk újabb nézőpontokba. Látványos madártávlatból közelíthetünk egészen az apró részletek felé, és mindezt publikálhatjuk saját prezentációnk során.

 

ÖSSZEFOGLALÓ:

IFC modell a program megjelenítésében.
IFC modell a program megjelenítésében.

A fentiekből is érezhető, hogy a BEXEL MANAGER program használatával egy hatékony IFC Viewert ismerhetünk meg. A program a tervezési folyamatok során sem fog cserben hagyni minket, hiszen az épületek elemeit könnyedén tudjuk szekcionálni és ismertetni a színek segítségével. A bemutatni kívánt részleteket és észrevételeinket pedig könnyedén prezentálhatjuk az animációk segítségével a tervtárgyalásaink és a megrendelői konzultációk során.

A program eszköztára koránt sem merült ki a bemutatott lehetőségekben. Cikksorozatunk részeként nagyobb csoportokra bontva fogjuk bemutatni a BEXEL MANAGER számtalan képességét.

Következő cikkünkben az ütközésvizsgálatokkal fogunk foglalkozni. Megjelenése hamarosan…